Elnyert pályázataink

Diákönkormányzatunk


A Tápiószelei Általános Iskola városunk egyetlen iskolája. Településünk földrajzi helyzete és története szervesen kihat iskolánk mai életére is, ezért elsőként foglaljuk össze Tápiószelére és az iskolánkra vonatkozó ismereteinket.

A diákönkormányzat a demokrácia szellemi terméke, önszervező közösség, melynek keretén belül a tanulók egy a diákönkormányzatot segítő tanár és a pedagógus közösség segítségével, saját fejlettségüknek megfelelően, önállóan intézik saját ügyeiket. A DÖK működésének célja, hogy az iskola tanulói gazdái legyenek a mindenkori diákéletnek. Feladata a tanulók szabadidős tevékenységének szervezése, a diákok jogvédelme, érdekeinek megfogalmazása, képviselete, annak közvetítése a megfelelő fórumra. A DÖK hasonlóképpen épül fel, mint a felnőttek önkormányzata. Az osztályokból a képviselők, akikre az osztály javaslatot tesz, szavazás útján jutnak be. A diákönkormányzat diák vezetőjét lehetőleg a 7. évfolyamból választjuk, és amennyiben a munkáját jóra értékeljük, 8. évfolyamosként is vezetheti a DÖK munkáját. A DÖK feladatai megbeszélésének, szervezésének, az örömök és problémák előterjesztésének színhelye a Kupaktanács, melyet minden hónap első hétfőjén, délután 4 órától tartunk.

A gyűlések napirendi pontjai a következők:


A képviselők az osztályfőnöki órákon tájékoztatják társaikat a gyűlésen elhangzottakról, a segítő pedagógus pedig minden hétfőn, az első óra megkezdése előtt tart tájékoztatót egész közösségünknek. Az eredményes munka záloga, hogy a képviselők egymással jó kapcsolatban legyenek. Ennek kialakítására irányul azon törekvésünk, hogy közös programokat szervezzünk ennek a szűkebb közösségnek, mint pl. strandolás, szalonnasütés, kerékpártúra stb. Tanév végén az utolsó gyűlésünkön értékeljük az elvégzett munkát, majd az iskola tanulói előtt az arra érdemes képviselőket jutalomban részesítjük. Több mint 10 éve működik az iskolai DÖK. Hatékonyságát tekintve a jövőben arra törekszünk, hogy lehetőségeinkhez mérten tovább javítsuk működését.

Gulyás Gyula

a DÖK pedagógus támogatója a felső tagozatban




Az alsó tagozatos diákönkormányzat a tanulók tanítási óráin kívüli elfoglaltságát segíti. Szinte minden évben megismétlődnek a hagyományos, jól bevált programok. Anyagi erőnkhöz mérten, szerényen jutalmazzuk a versenyek résztvevőit, illetve helyezettjeit. Ősszel és tavasszal a DÖK szervezi meg és bonyolítja le a hulladékgyűjtést. A bevétel egy részéből vásárolunk jutalmakat akadályversenyre, farsangra, gyermeknapra és a tanulmányi versenyekre. A nagyobb résszel az osztályközösségek rendelkeznek. Az alsó tagozatos és napközis munkaközösséggel együtt szervezzük a Télapó ünnepséget, a karácsonyi műsort, a farsangi jelmezbemutatót. A Damjanich-héten a legnagyobb sikere a futóversenynek van. A 3. és 4. évfolyamosok a könyvtárban ismerkednek Damjanich János életével. Mindez élményt, kellemes időtöltést ad a tanulóknak.

Szűcs Józsefné

a DÖK alsó tagozatos pedagógus irányítója

A sport nemesít

Szeretnétek ti is sportolni? Vagy már kitartóan űzitek valamelyik sportágat? A sportolás hasznos időtöltés. Bár erőfeszítéssel jár, sok örömet is szerezhet nektek. A mozgás felfrissít, ügyesebbek, erősebbek , izmosabbak lesztek tőle. Sportolás közben új barátokat ismerhettek meg, akikkel nagyszerű, izgalmas pillanatokat élhettek át. A sport mindennapi életeteket is megváltoztatja.. Pontos napirendet, átgondolt időbeosztást kíván. Teljesítményeitek alapján jobban megismerhetitek, hogy milyen erőfeszítésre vagytok képesek. Remek lehetőség arra, hogy egészségesebben éljetek, erősebbek, gyorsabbak, kitartóbbak legyetek. Szeretnénk kedvet ébreszteni a sportoláshoz, ezért iskolánk hagyományos sportolási lehetőségeit ,sikeres sportágait bemutatjuk.

Kézilabda

Iskolánk sportéletében jelentős szerepet tölt be a kézilabda. Szakköri munka keretein belül, mind a lányok, mind a fiúk heti rendszerességgel művelhetik ezt a sportágat. Mivel községünkben igen nagy hagyományai vannak a kézilabdának, így iskolai csapataink, egyben az utánpótlást is biztosítják a Tápiószelei Sport Egyesület női és férfi szakosztályai számára. Csapataink két korcsoportban (5-6. osztály és 7-8. osztály) minden évben részt vesznek a diákolimpia felmenő rendszerű versenyén, melyen már többször szép sikereket értünk el. Szinte minden évben sikerül a nagykátai körzet bajnokcsapata címet elnyernünk, mely alapfeltétele a megyei versenyen való részvételnek. Ahhoz, hogy a megyei döntőbe kerülhessünk, a területi versenyen testnevelés tagozatos iskola csapata felett kell diadalmaskodni. Ennek ellenére már többször sikerült Pest megye legjobb négy csapata közé kerülnünk, sőt kétszer nemcsak iskolánkat, de megyei bajnokként Pest megyét is képviselhettük a Diákolimpia országos versenyén. Az utóbbi két évben is eljutott csapatunk megyénk legjobbjai közé. A 2001/2002-es tanévben 6. osztályos leánycsapatunk Bertók Ágnes tanárnő irányításával a megyei döntő 4. helyét szerezte meg. A tavalyi évben pedig 8. osztályos lányaink Nagy Tamás vezetéséve nyerte el Pest megye 3. legjobb csapata címet. Többi csapatunk is jól teljesített, hiszen a körzeti versenyt megnyerte, s a területi döntő 2. helyével büszkélkedhet. Az idei tanévben is folyik a szakmai munka Kácsor Istvánné Edit néni és Nagy Tamás vezetésével a minél jobb eredmények reményében.

Nagy Tamás

Labdarúgás

Iskolánkban a diákolimpia keretében nevezünk a bajnokságba. Csapatunk indul 5-6. és 7-8. évfolyamon. A gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot a legjobbak kerülnek be az iskolaválogatottba. Csapatunk a körzeti selejtezőkön rendszerint 1-2. helyezést ér el, így körzeti döntőbe jutva általában 2-3. helyen végzünk. Télen a teremfoci bajnokságon indultunk, tavasztól a félpályás fociba nevezünk. Fontosnak tartom, hogy a foglalkozásokon az eredményesség mellett, minél több gyerek szeresse meg ezt a játékot és a mozgás, a "foci" életünk része legyen. Nagyon jól fejleszti az atlétikus képességeket, a koordinációt és az ügyességet, mint komplex képességet. Szerepe az iskolai testnevelésben vitathatatlan.

Molnár János

Úszásoktatás

A víz gyógyító hatását, a vízben tartózkodás előnyeit, az úszás testfejlesztő szerepét évezredek óta ismeri az emberiség. Napjainkban sincs ez másképp. Az iskolai testnevelésbe ágyazott úszásoktatás fontosságához nem férhet kétség. Iskolánkban több mint 8 éves múltra tekint vissza az oktatás. A gyerekeknek ez az új mozgásformát 6-13 éves kör között célszerű elkezdeni, ilyenkor a legtanulékonyabbak az új mozgásokhoz. Fokozatosan fejlődnek a kondicionális és koordinációs képességeik. Képesek lesznek az új mozgásformák elsajátítására, alkalmazására. Az úszás fontos szerepet tölt be a gyerekek fizikai állapotának fejlesztésében. Kedvező hatása van a légző és keringési rendszerre. Kiemelkedő szerepe van az úszásnak a gyógytestnevelésben, a különböző gerincdeformitások és tartáshibák javításában. Kedvező hatása van a légúti megbetegedésekben szenvedő gyerekekre pl.: asztmásokra és allergiásokra, mivel kialakítja a szabályos légzésritmust akaratlagos szabályozással. Mindezek mellett kiemelten fontosnak tartom ezen túl az úszásnak azt a szerepét, hogy bármikor "életet menthet", beleértve saját és mások életét is. Nem végződhet tragédiával egy nyári ártatlan vízbelökés vagy vízbeesés. Iskolánkban az úszásoktatást az alsó tagozatban kezdjük el vegyes összetételű csoportokkal (fiú-lány). Kollégáim segítségével felmérjük az igényeket és a gyerekeket csoportokba osztjuk. Általában egy csoportba 30 fő a létszám. Ezt a 30 főt további 3 csoportba bontom, 10-10-10 fővel. Az oktatás ezekben a 10 fős csoportokban folyik. A csoportba való besorolás tudásszint alapján történik: kezdő, haladó, jól úszók csoportra. A gyerekek nagyon élvezik az új közeget és környezetet. A tápiószentmártoni uszoda kulturált környezetet biztosít számunkra az oktatáshoz. A gyerekek egyéni fejlettségük alapján haladunk az oktatásban. A foglalkozások végére általában a csoport 70%-a elsajátítja az úszást alapfokon. Ezután bekerülnek az önállóan úszók csoportjába. Itt különböző szinteket kell már teljesíteniük idő és távolság függvényében. Sok gyerek a tanfolyam végén újra jelentkezik, mert nagyon megkedvelik az úszást, ami újabb erőt ad a további munkához. A munka hatékonyságát azzal lehetne még növelni, hogy itt helyben Tápiószelén folyna az oktatás. Időt és pénzt takarítanánk meg. Amíg ez nem lehetséges, mi szorgalmasan járunk a "szomszédba", hogy mint több gyerekkel ismertessük meg ezt az új mozgást játékos formában.

Molnár János